We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 010 477 72 00  

Een doorlopende nummering is makkelijker

september 2024

Een doorlopende nummering is makkelijker

Ontvang je onze nieuwsbrief toevallig? De zeer oplettende lezer heeft kunnen zien dat we de nummering van de nieuwsbrieven veranderd hebben.

We zijn in 2011 begonnen met het versturen van de nieuwsbrief, maar toen nummerden we nog niet. In 2015 heeft een ontwerper een sjabloon voor ons gemaakt, en sindsdien hebben onze nieuwsbrieven een nummer. Haar ontwerp was 2015 |#1, dus het jaartal met een cijfer. Vijf jaar lang hebben we dit format aangehouden, maar wij boekhouders worden niet blij van nummers per jaar. Wij houden van een doorlopende nummering. En daarom hebben we recent de jaarnummering veranderd in doorlopende nummering. Gewoon, omdat doorlopend makkelijker en leuker is. Ook voor de facturatie.

Waarom is een doorlopende nummering handiger?

Mijlpaal

Als je start met je bedrijf en je start met factuurnummer #1, dan zie je vanzelf dat je een mijlpaal bereikt, bijvoorbeeld factuur 10, factuur 100 of 1000. Een mijlpaal is bij doorlopende nummering goed te herkennen.

Makkelijker en minder foutgevoelig

Als je doorlopend nummert, komt ieder nummer één keer voor. Als een klant je dan iets vraagt over een factuur, weet je zo welke factuur het is. Je zult je daar niet in vergissen. 

Inzichtelijker

Het is voor de ontvanger inzichtelijker. Iedereen ontvangt meerdere inkoopfacturen, en, zoals bekend, de verkoopfacturen van het ene bedrijf zijn de inkoopfacturen van het andere bedrijf. Als iedere verkoper start met het nummer 2020-01, dan krijgt een willekeurig bedrijf verschillende inkoopfacturen met hetzelfde factuurnummer.

In een geautomatiseerde administratie kan elk nummer maar een keer voorkomen. Dus dan moet je een apart uniek identificatienummer toevoegen om een factuur vindbaar te maken. Heb je een doorlopende nummering, dan is de kans dat hetzelfde inkoopfactuurnummer in een administratie vaker voorkomt veel kleiner tot verwaarloosbaar. 

Waarom nummer 77?

Nu even terug naar onze eigen nummering. We hebben net nieuwsbrief 77 verzonden. Dit komt niet overeen met het aantal nieuwsbrieven dat we hebben verstuurd, dat waren er meer.

In de eerste twee jaar verstuurden we onze nieuwsbrieven met Moshi-Toshi. Dat was een Nederlands nieuwsbriefprogramma in Den Haag met een mooie naam. Op een gegeven moment haperde dit, het was niet meer bereikbaar, de bestanden wankelden. Toen zijn wij overgestapt naar Mailchimp, bekend bij veel mensen.

Maar, ik heb altijd een voorkeur voor Nederlandse bedrijven. En wel om de volgende reden. Ik woon hier en ik werk hier, en ik wil hier graag blijven werken. Dan is het belangrijk elkaar ook hier werk te gunnen. Toen een klant ons - 77 nieuwsbrieven geleden - vertelde dat zij LaPosta gebruikte, ben ik meteen overgestapt. En vanaf dat moment, in 2013, kan ik tellen hoeveel nieuwsbrieven we hebben verstuurd.

De brieven van daarvoor zijn er niet meer, die zijn verdwenen in het grote internet. De juiste nummering zou ook kunnen zijn Nieuwbrief #77 LaPosta. Dat is een hele zorgvuldige nummering, dus dat doen we niet. 

Als je ooit weer een sprong ziet in de nummering van deze nieuwsbrief, dan zijn we flink gaan spitten in het wereldwijde web en hebben er nog een aantal nieuwsbrieven opgedoken!

juli 2020

Lees hier over coronavirus en liquiditeit

Lees hier over verlaging aftrek partneralimentatie

Meer weten?
Mail naar info@oceanfinance.nl, vul het contactformulier in of
bel 010-4777200

 
 
 
 
 
Disclaimer: Het is algemene informatie om inzicht te geven, er kunnen geen rechten aan ontleend worden. 

De twee belastingen voor een eenmanszaak - Ocean Finance legt uit