Zo expliciet
Ik hoorde natuurlijk wel over marketing, sinds ik vijf (update: 12) jaar geleden begon met mijn bedrijf, Ocean Finance. Ik herinner me dat een trainer tijdens een workshop suggereerde om klanten bij een concurrent weg te lokken. Ik verbleekte bijna in de zaal. Plaatsvervangende schaamte. Dat je het denkt, a la, maar dat je het zegt…. Ik kon het me niet voorstellen.
Of die keer op een netwerkbijeenkomst, dat ik sprak met een bankenman. Ik vertelde hem dat we net hadden gepraat met de eigenaar van een bedrijf met 2 miljoen omzet. Hij keek me aan en zei: “Als ik dat had geweten, had ik meteen een afspraak gemaakt.” Onbeschoft vond ik dat. Zo expliciet gericht zijn op nieuwe klanten. Grote klanten.
Hoe ik aan deze afkeer kwam, weet ik niet. Veel ambtenaren in de familie? Streven naar cultuur, het verhevene? Academisch willen zijn? Ergernis over folders, reclame op internet, eindeloos gratis wat niet gratis kan zijn? Het zal een combinatie zijn.
Groeien
Maar voor mij was deze afkeer niet praktisch. Een mens moet eten, het bedrijf draaien en personeel betaald. En bovenal: ik wilde heel graag groeien. Dus tsja, ik moest wat. Dit was een langzame, t r a g e gedachte: ‘i k m o e t w a t…’ En nu. Een gastcolumn op de website van nota bene een marketingadviseur!
Hoe dat zo kwam? Het was zoals met de rest van het leven. Er zijn mensen waar je niets mee te maken wil hebben, boeken die je vreselijk vindt en websites waar je nooit van je leven naar toe wilt. Maar er zijn ook mensen die waardevolle kennis hebben en die kennis met je delen. Er zijn mensen die je laten zien dat er veel wegen zijn. Wegen die bij je passen. Het is niet zwart of wit.
Wat levert marketing op?
Eerder dit jaar heb ik Eline een paar keer ingeschakeld voor marketingadvies. Wat heeft dat opgeleverd, voor mijn klanten en mij? Drie dingen springen eruit.
1. Nieuwe producten
Van je dienst kun je een product maken. Zo’n product is in mijn geval een los consult. Mensen komen een of enkele keren, om over een specifiek financieel aspect te praten. Zo krijgen zij antwoorden voor hun bedrijf of privésituatie, toegesneden op hun omstandigheden. Voor mij en mijn team is het geweldig om te doen: een nieuwe groep klanten, divers, inspirerend en een zinderend beroep op onze kennis. Voor deze klanten, nieuw en bestaand, is het een uitkomst. Eindelijk antwoorden op vragen waar ze al een tijd mee rondlopen. Zij gaan ‘ontzorgd’ en met kennis op maat naar huis, gedegen voorbereid op verdere stappen.
2. #durftevragen (#dtv)
Je hebt wat te geven, je kunt wat vragen. Ondernemen is mensenwerk, en ondernemen is onderhandelen. Onderhandelen is breed. Geven is goed, vragen, onder andere voor jezelf, hoort er ook bij. Daar hebben Eline en ik het over gehad. De wederkerigheid, het netwerk.
3. Social media
Last but not least, social media, op allerlei plekken. Social media krijgen een leven in mijn leven. Dit stuk bij Eline, sinds 2015 een YouTube-kanaal voor Ocean Finance en natuurlijk ben ik actief op LinkedIn. enzovoorts. En via social media vaker korte contacten, elkaar op iets attent maken, even wat delen. Social media in het algemeen. Dit betekent inspiratie, stimulans en zin om door te gaan.
Wees niet bang, ik ga me niet laten omscholen, ik blijf bij de financiën. Ik hou van cijfers, belastingen, en financiële strategie. Maar ik heb nu #lol in marketing, mede dankzij @elinewalda.
Deze blog komt uit 2012 en is destijds ook gepubliceerd op de website van Eline Walda.
Geactualiseerd in 2019
Lees hier over verklaring niet- afgetrokken premies
Lees hier over digitalisering van de administratie