winkel te koop
In vogelvlucht waar je over kan denken:
Een bedrijf levert meer op als het onafhankelijker is van jou. Deze onafhankelijkheid uit zich primair in de relatie met de klanten, niet zozeer in de rechtsvorm. Als de relatie met de klanten zakelijk is (voorbeeld een webshop) is het verkopen makkelijker. Omdat je de handel verkoopt die de klanten genereren. Als klanten alleen met jou zaken willen doen, bijvoorbeeld met jou als stylist, is je bedrijf lastiger te verkopen.
Als je naar de balans van je bedrijf kijkt, zijn er aan de activa-kant (links, bezittingen) dingen die gewoon geld waard zijn. Bijvoorbeeld de voorraad, inventaris en openstaande debiteuren. Hier heb je al voor betaald. Als je dit kunt verkopen, is dat prettig, maar dat is niet echt je ‘ bedrijf’ verkopen. Het is gewoon je voorraad verkopen, of je openstaande debiteuren verkopen. Nu is het wel zo, mocht je de voorraad, inventaris en openstaande debiteuren geheel zelf gefinancierd hebben ( geen schulden op de passiva-zijde van de balans), dan is het fijn als je het geld cash kan maken door verkoop. Je geld zit dan niet langer vast in voorraad of inventaris. Deze cash kan je aanwenden voor pensioenopbouw. Maar de droom is om het unieke van je bedrijf te verkopen. De goodwill die je hebt opgebouwd. Die goodwill komt op verschillende manieren tot uitdrukking, de meest voorkomende zijn:
1. een klantenportefeuille die blijft bij verkoop
2. de naam en waar die voor staat
3. de locatie – mocht je op een matige locatie gestart zijn, maar is het nu een toplocatie, of heb jij gezien dat het schoenenrepareerbedrijf daar echt gouden business is, dan verkoop je je ‘ recht ‘ op de locatie. productielijn/ patenten/ ontdekkingen of wat dies meer zij qua innovatie en techniek.
En dat is waar je over droomt en waar je de winst op kan maken.Maar, zoals al te lezen is tussen de regels door, er moet wel wat te verkopen zijn.
Je moet eerder aan de slag. Eigenlijk zo gauw je voelt dat je bedrijf ‘een bedrijf’ is.
Een bedrijf
Eerst interim je, of doe je wat klussen, of handel je in pannen vanuit je huiskamer. Je verkoopt aan vrienden en bekenden. Maar op een gegeven moment huur je iemand in die voor je interimt, en ga je opslag huren voor je pannen. Zo gauw je personeel in gaat huren, of aan anderen verkoopt dan alleen aan bekenden, begint het wat te worden.
Handel is interessant, en kan groot zijn, terwijl er eigenlijk maar een iemand werkt. Als je een niche hebt (de bekende tyrips) gaat je handel door, los van wie het bedrijf draait. Bij dienstverlening is dat anders. De toegevoegde waarde van dienstverlening zit in de mensen. Dus moet er personeel zijn dat goed geschoold is. Of er dient een dusdanig neutrale relatie te zijn, dat de klanten blijven als je zaak wordt overgenomen en degene die het overneemt ongeveer jouw kennis heeft, of daar op ingewerkt wordt.
Dus als je voelt dat het bedrijf wat is, niet meer alleen het verlengde van jezelf maar een zelfstandige entiteit, kan je gaan werken aan een betere verkoopbaarheid. Dat hoeft niet snel en heeft geen haast, want komende jaren moet je nog eten, maar het is een van de honderd dingen waar je aandacht aan geeft, binnen je bedrijf. Zo werk je alsnog op tijd aan je pensioen.
Lees hier over 3 reden om geen freelance- journalist te worden