We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 010 477 72 00  

Koopjes: de voor- en nadelen van aanbiedingen

september 2024

Koopjes: de voor- en nadelen van aanbiedingen

Er zijn twee soorten mensen.

Mensen die houden van koopjes en mensen die er niet om geven.

Tussen die twee groepen is strijd. Mensen die van koopjes houden, vinden de mensen die niet in de aanbieding kopen dom. Dat laten ze ook merken, tussen de regels door. Als je niet om koopjes geeft, voel je je een sukkel bij iemand die actief in de uitverkoop koopt. Jij betaalt de volle prijs en zij hebben een goede deal.

Andersom is precies hetzelfde.

Mensen die niet van koopjes houden zeggen: 'Uitverkoop is voor mensen die zich laten leiden door marketing en impulsaankopen'.

Maar eerst nog even over de winkeliers

Voor winkeliers is het simpel, zij houden allemaal van koopjes omdat zij weten dat  mensen gevoelig zijn voor korting.

Winkeliers stellen: twee keer per jaar uitverkoop, en gedurende het jaar verschillende aanbiedingen, anders ga je failliet.

Veel mensen gaan alleen winkelen tijdens de uitverkoop. En zonder die klanten kan een winkelier niet draaien.

 

De zuinige boekhouder vraagt zich af, zijn koopjes nu beter?  

Het is raar om meer te betalen als je ook minder kan betalen. 

Maar – en daar zit de crux - het is niet altijd zeker of je hetgene dat je koopt, ook zou kopen als het geen aanbieding was. Dus sommige mensen kopen meer, of andere dingen, omdat het in de aanbieding is. Dan geef je geld uit aan zaken die je normaliter niet zou kopen. Die dingen belanden thuis vaak, voordelig en wel, in de kast.

Het wordt niet gebruikt.

Maar iets kopen kan mensen ook gelukkig maken, dat is fijn.

Dus, koopjes: wel of niet doen? 

Als je twijfelt of het slim is om in de uitverkoop je slag te slaan, kun je de volgende richtlijnen aanhouden:

Wel

  • Als je er al naar op zoek was en je zou het ook voor de volle prijs kopen, dan is het een goede koop. Bijvoorbeeld: je hebt een mooie broek gezien maar je hebt op dit moment geen € 100. Toch ben je al twee keer wezen kijken omdat je hem zo mooi vindt. Als deze broek in de uitverkoop gaat, en je hebt het geld, dan is het slim om te kopen.

Niet

  • Als je het koopt omdat het zo lekker voordelig is, en je denkt bij jezelf: 'Ik zou er nooit de volle prijs voor betalen, maar nu koop ik het wel!' dan moet je jezelf afvragen of het een goede koop is.

Wel

  • Als je iets meteen meerdere malen gebruikt is het een goede koop. 

Niet

  • Veel mensen kopen aanbiedingen voor anderen. 'Kijk, wat leuk, het was in de aanbieding, ik heb het voor je gekocht.' Dit is zelden een goed idee. Er zijn zoveel aanbiedingen, beperk het tot aankopen voor jezelf of echte cadeaus voor anderen. ‘Slimme koopjes’ belanden vaak in de kast.  

Twijfel

  • Belangrijk! Als je de volgende dag denkt: 'Wat heb ik nou weer gekocht?', breng het dan meteen terug. Meestal kan dat, en dat relativeert het doen van koopjes. Ook al is het een klein bedrag, je went er op die manier aan om het marketingmonstertje, dat er ook is, te weerstaan.  
  • Als je het na een week nog niet hebt gebruikt, breng het terug. De kans dat je het later nog gaat gebruiken is klein. 
  • Wacht een paar dagen voordat je echt koopt. Als je het na nachten slapen nog steeds wil hebben, wil je het waarschijnlijk echt. Maar als je het de volgende ochtend niet de moeite vindt om ervoor naar de stad te gaan, dan weet je genoeg.

 

Geld besparen of geld verdienen

Je kunt geld besparen door het niet uit te geven, maar je kan ook geld verdienen. Lees hier over mensen en hun verdienmodellen.

Lees hier over waarom een stichting

Lees hier over hoe verdien je €100.000 in een jaar?

 

Meer weten?
Mail naar info@oceanfinance.nl, vul het contactformulier in of
bel 010-4777200

 
 
 
 
 
Disclaimer: Het is algemene informatie om inzicht te geven, er kunnen geen rechten aan ontleend worden. 

Werken voor niets?