We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 010 477 72 00  

Uurtje factuurtje - arbeid per uur factureren

april 2024

Uurtje factuurtje - arbeid per uur factureren

Betaling per uur is het meest gangbare verdienmodel. Mensen in loondienst krijgen ook per uur betaald.

Er wordt wel eens laatdunkend gedaan over factureren per uur: ‘Oh, je werkt uurtje factuurtje’, maar dat doet geen recht aan het model. Het is zoals gezegd het meest voorkomende model en dat is niet voor niets. Is uurtje factuurtje geschikt is voor jouw onderneming? Lees dat in deze blog.

Uurtje factuurtje appelleert aan een gevoel van rechtvaardigheid: je krijgt betaald voor de tijd die je hebt gewerkt. Of, vanuit het oogpunt van de klant, je betaalt voor de tijd dat iemand voor jou werkt. Daarnaast is het model transparant. Je kunt de urenstaten laten zien, plus eventueel een aantekening van wat je hebt gedaan. Er dient vertrouwen te zijn tussen de klant en de opdrachtgever, maar vertrouwen is altijd de basis om samen te werken. 

De aandachtspunten bij werken per uur zijn:

  • Je moet uren schrijven, per dag, om inzichtelijk te maken wat je moet factureren.
  • Deze overzichten dien je te bewaren, soms vraagt de klant erom.
  • Het is raadzaam om af te stemmen met de klant of je afrondt op dagdelen, uren, kwartieren, of kleinere eenheden.

Verder niets, het is lekker simpel.

Maar: het vraagt inzet om het te laten draaien. Bedrijfseconomisch gezien is het niet altijd makkelijk. Het is de kunst om voldoende uren productief én factureerbaar te zijn. Productief is de tijd die je besteedt aan klanten, factureerbaar is dat je die uren ook daadwerkelijk kunt factureren en betaald krijgt.

Voldoende productief

Als je geen personeel hebt, kun je naar streven neer een productiviteit van 60 à 70%. 70% is voor de meeste zelfstandig professionals hoog. Het is een percentage dat goed haalbaar is als je enkele grote opdrachtgevers hebt en veel bij die klanten op kantoor werkt. Heb je meerdere kleine klanten en werk je vanuit een eigen kantoor, dan heb je meer overhead en is 60% productief goed. Dat is uitgaande van de tijd die je besteedt aan werken. Niet, zoals in loondienst, je ‘contractduur’, maar 60% van de tijd dat je ‘op kantoor’ bent.

Voldoende factureerbaar

Soms besteed je tijd aan een klant en denk je later: ‘Tsja, ik kan het niet factureren.’ Bijvoorbeeld omdat je een fout hebt gemaakt, waarvan je vindt dat de verantwoordelijkheid bij jou ligt. Of dat je ‘de verkeerde kant op hebt gewerkt’. Klant wil x, jij bent richting y gegaan. Of je wilt minder factureren omdat je klant het moeilijk heeft.

Het minder uren factureren hangt met verschillende zaken samen. Als je langer zelfstandig werkt, komt het minder vaak voor of wordt het meer een onderdeel van de bedrijfsvoering. Hoe je ermee omgaat is mede afhankelijk van het tarief dat je rekent en de plaats waar je werkt. Als je tarief lager is, is het gebruikelijker om alles door te belasten. Is je tarief hoger, dan wordt er vaker voor eigen rekening gewerkt. Als je op locatie werkt, is het gebruikelijk om alle uren door te belasten.

Per uur factureren en personeel

Als je personeel hebt, wordt je eigen productieve tijd minder. Als baas heb je één grote taak en dat is ervoor zorgen dat er genoeg werk is voor je personeel. Die tijd is wel productief, maar niet factureerbaar. 

Zoek je meer informatie over tarieven en hoe je dat opbouwt, of hoe je efficienter kunt werken, of zoek je iemand die de administratie voor je regelt, neem contact op. Hier vind je meer informatie over onze diensten.  

Meer lezen over Financien en ondernemen? Deze blog komt rechtstreeks uit mijn boek: "Financien voor ondernemers." Klik hier om het te bestellen. 

11-09-2017

Meer weten?
Mail naar info@oceanfinance.nl, vul het contactformulier in of
bel 010-4777200

 
 
 
 
 
Disclaimer: Het is algemene informatie om inzicht te geven, er kunnen geen rechten aan ontleend worden. 

Het ultieme netwerkadvies