De aanloop
In de zomer van 2015 begonnen we met de videoproductie. Technisch hielden we het eenvoudig: we gebruikten een iPad op een statief als camera. Dat was alles. Geen licht, geen externe microfoon. Maar dat betekende niet dat we gewoon de camera neer konden zetten, actie konden roepen en dan kletsen maar. Kwa informatie komen de blogs grotendeels overeen met de blog, de nieuwsbrief en de vragen en onderwerpen die regelmatig op een belastingkantoor langskomen. Toch was het een proces om te leren hoe je diezelfde informatie overbrengt in videovorm. Dan kan je denken aan de volgende twee punten:
- Welke toon is geschikt voor video? Kwa onderwerpen verschillen de video's niet van de blog en nieuwsbrief. Maar zinnen die op papier prima kunnen, slaan in videovorm soms dood. We moesten op het begin video's vaak meerdere keren opnemen om de goede toon te vinden. Natuurlijk overkomen en gezellig kletsen is moeilijker dan Linda de Mol het laat lijken.
- Hoe zorg je dat de video een duidelijk geheel vormt? Bij een blog kan de lezer makkelijk een tabel rustig bekijken, een lastige zin twee keer lezen of doorscrollen bij een saai stukje. Oftewel, de lezer bepaalt zijn eigen tempo. Bij een video heeft de maker complete controle over de snelheid waarmee je de informatie overbrengt. Te snel en de kijker mist vitale punten, te langzaam en het wordt saai. Zo worstelden we bijvoorbeeld met de introductie.
De laatste drie jaar hebben we veel geleerd en een aardig idee gekregen over hoe je een interessante video in elkaar zet. Toch gaat het maken van een video nu niet veel sneller dan in het begin. Dit komt omdat onze ambitie mee is gegroeid met onze capaciteit. De onderwerpen die we behandelen zijn lastiger. Esther stelt hogere eisen aan haar presentatie. Jori is minder snel tevreden met de animaties. Waar we tijd aan besteden verschuift wel. We doen nu meer voorbereidingen: we zorgen dat we van te voren weten hoe we het verhaal gaan vertellen en welke animaties we gaan maken. De opnames duren een stuk korter.
Kijkcijfers
Toen we eenmaal waren begonnen was de belangrijkste vraag natuurlijk: hoe vaak wordt er gekeken? In de volgende grafiek is het aantal views per kwartaal te zien. De eerste kwartalen hing het rond de 1.000 keer, vanaf toen kwam het vliegwieleffect op gang. Dit kwartaal komen we uit op ongeveer 7.500 views: met ruime marge het hoogste ooit. Concreet betekent dit dat er per dag tussen de twee en drie uur naar de video's gekeken wordt. De aanhouder wint. Hoe langer we actief zijn, hoe beter we gevonden worden.
Het is ook interessant om in iets meer detail te kijken. Dan zie je elk jaar patronen terugkomen. Zo volgen onze kijkcijfers het ritme van het boekhoudjaar. Rond de deadline van de btw-aangifte is er een piek in het aantal kijkers.
Dat de video's zo'n groot bereik hebben heeft iets heel aparts. Zeker nu de meeste kijkers geen familie of vrienden meer zijn. Het heeft iets heel ongrijpbaars dat er elke dag 2 tot 3 uur lang mensen naar je zitten te kijken.
Andere observaties
Wat zijn andere dingen die opvallen? Vooral dat het in de wereld van financiële video's lastig te voorspellen is wat een hit wordt. Waarom wordt een video over de twee belastingen van de eenmanszaak bijna 10.000 keer bekeken, terwijl een video over verdienmodellen op ongeveer 350 views hangt? Zo hadden we het van te voren niet ingeschat.
Er zijn wel trends te zien. Hoe concreter het onderwerp, hoe makkelijker iets gevonden wordt. Het is lastig om met video's met algemenere onderwerpen over ondernemen (bijvoorbeeld over de vraag of je als ondernemer voor niets moet werken of over waarom nettoloonafspraken geen goed idee zijn) gevonden te worden, ook al zijn ze voor veel ondernemers wel interessant. Maar, ze sluiten niet perse aan op specifieke zoektermen. Onze recente video over wie geld terugkrijgt van de belastingdienst doet het bijvoorbeeld beter, omdat mensen gericht zoeken op "belasting terugvragen" en "loonheffing."
Wat levert het op?
Onze directe inkomsten van YouTube zijn op dit moment nul euro. In 2017 verdienden we een klein beetje aan advertentieinkomsten (60 euro), maar door een verandering in het beleid van YouTube komen we niet meer in aanmerking voor het partner-programma. Maar eerlijk is eerlijk: ook al zat er groei in deze inkomsten, echt veel leverde het niet op.
Indirecte inkomsten zijn een ander verhaal. De video's stralen positief af op het bedrijf. Huidige klanten vinden het leuk dat we dit doen. Ook horen we horen regelmatig van nieuwe klanten dat ze ons (onder andere) via de video's gevonden hebben. Net als het hebben van een goede website of een leuke nieuwsbrief, geven de video's ons een dynamisch imago en dit zien we terug in het klantenbestand.
Feiten en cijfers
- Er staan op dit moment 35 video’s online.
- In totaal zijn de video’s bijna 35.000 keer bekeken, in totaal hebben mensen bijna 1.000 uur zitten kijken. Dat is anderhalve maand.
- In de laatste vijf dagen werden de video’s 102 keer per dag bekeken, voor in totaal 153 minuten (dus ruim 2 ½ uur!) kijktijd per dag.
- De meest populaire dag ooit was 31 januari 2018, toen de video’s 240 keer bekeken werden.
- De meest bekeken video is De twee belastingen voor een eenmanszaak. Deze is ruim 9.000 keer bekeken.
Meer weten? Kijk dan ook deze video:
Eerste keer gepubliceerd op 13-03-2018
Lees hier over de zeven belastingen van de DGA
Lees hier over achterwaartse verliesverrekening